Կենսագրությունը
ՎԱՐՈՒԺԱՆ Դանիել [Չպուգքյարյան Դանիել Գրիգորի, 20.4.1884, գ. Բրգնիք (Սեբաստիայի նահանգ) – 26.8.1915, Մեծ եղեռնի զոհ], բանաստեղծ, գրակ-հասարակական գործիչ: Սովորել է Վենետիկի Մուրատ-Ռափայելյան վարժարանում (1902– 05), Գենտի (Բելգիա) համալսարանում (1905–09): Վերադառնալով հայրենիք՝ զբաղվել է ուսուցչությամբ, կազմակերպել հանդեսներ, բանախոսություններ, թատերական ներկայացումներ: Հրատարակել է «Նավասարդ» (Հ. Սիրունու հետ) տարեգիրքը, մասնակցել «Մեհյան» (1914) հանդեսի խմբագրմանը: 1906-ին հրատարակել է «Սարսուռներ» խորագրով բանաստեղծությունների ժողովածուն, որը նոր գաղափարներ ու ոճ է բերել հայ գրականությանը: Բնության, սիրո, անորոշ երազանքի տարածված մոտիվների փոխարեն ներշնչանքի աղբյուր է դարձրել իրական կյանքը՝ մարդկային ճակատագրերով («Հիվանդ է»):
Գործունեությունը
Բանաստեղծը խորհում է ժողովրդի և անհատի, արվեստի և իրականության, բանաստեղծի և աշխարհի բարդ ու հակասական կապերի մասին («Մուսային», «Ավազանին ձուկերուն», «Երազ և խոհ»): «Ցեղին սիրտը» (1909) ժողովածուն նշանավորում է արևմտահայ բանաստեղծական մտքի զարգացման մի նոր աստիճան. հնչեցնում է ազգային ու համամարդկային ցավի, վրեժի ու պայքարի երգը («Ձոն», «Նեմեսիս»): Քաղաքական ու սոցիալական ճնշման տակ բարոյապես ու ֆիզիկապես ողջակիզվում է ոչ միայն հայը, այլև մարդն առհասարակ («Հայրենիքի ոգին», «Թիապարտները», «Վաղվան բողբոջներ», «Լվացարարուհին», «Ջարդը»): Վրեժի ու պայքարի մեջ հերոսանում է ոչ միայն դարերով հալածված մի փոքրիկ ազգ, այլև իր վաղվա օրը կերտող մի ամբողջ մարդկություն («Վերածնություն», «Կռվի երթ», «Վահագն», «Դյուցազնի մը սուրին»): «Ցեղին սիրտը» ժողովածուի մեջ նոր բովանդակությամբ շարունակվում են հայ գրականության ռոմանտիկական ավանդույթները: Այն հայ ժողովրդի ողբերգության և ճնշված մարդկության դարավոր տառապանքի աղաղակն է: Արվեստի նոր ուղղության, ոճի, բովանդակության երևույթ էր «Հեթանոս երգեր» (1912) բանաստեղծությունների ժողովածուն: Այն հայ գրականության մեջ XX դարասկզբին ծայր առած «հեթանոսական» շարժման ամենաամբողջական արտահայտությունն է: Այս հոսանքի էությունը ազատության, ուժի, գեղեցկության պաշտամունքն էր՝ ի հակադրություն տիրող սոցիալական ու բարոյական անկման: Գրքի երկու («Հեթանոս երգեր» և «Գողգոթայի ծաղիկներ») բաժիններում Վարուժանը պատկերում է իրարից տարբեր և իրար հակադրվող երկու աշխարհ: Ասպետական դարերի փառաբանությունը չէր նշանակում անցյալի իդեալականացում կամ պատմության վաղնջական ժամանակները վերադառնալու կոչ. դա գեղարվեստական պայմանականություն էր, որով բանաստեղծը մարմին էր տալիս ուժեղ, առնական, կատարյալ մարդու՝ ազատ, ներդաշնակ ու գեղեցիկ աշխարհի իր իդեալներին («Գեղեցկություն արձանին», «Վանատուր», «Հեթանոսական», «Օ՜ Տալիթա», «Հարճը»): Արվեստի հրաշքով բանաստեղծը փորձում է վերագտնել մարդկության կորցրած արժեքները: Լիարյուն ու ներդաշնակ, բնականորեն անեղծ մարդու իդեալը «Հեթանոս երգեր»-ից տարբեր, բայց էությամբ նույնական՝ մի այլ աշխարհի սկիզբ է դառնում «Հացին երգը» (1921) շարքում:
Այլ հղումները
- «Ո՞վ Ո՞վ է» Հայկական Հանրագիտարան
- Վիքիպեդիա Հանրագիտարան
- Գրական ասուլիսներ, Դ. Վարուժանի §Հեթանոս երգերը¦, ԿՊ, 1913:
- Էսաճանյան Լ., Դանիէլ Վարուժան, Պուքրեշ, 1940:
- Սարգսյան Գ., Վարուժանի ստեղծագործական կյանքը, Ե., 1947:
- Ճիզմեճյան Դ., Դանիէլ Վարուժան, Կահիրե, 1955:
- Յուշամատեան Դանիէլ Վարուժանի (Փարիզ), 1958:
- Ռշտունի Հ., Դանիել Վարուժան, Ե., 1961:
- Պատրիկ Ա., Դանիէլ Վարուժանն իմ յուշերում, Բեյրութ, 1968:
- Գաբրիելյան Վ., Դանիել Վարուժան. կյանքը և գործը, Ե., 1978:
- Սեվակ Պ., Վարուժանի պոեզիան, Երկ. ժող., հ. 6, Ե., 1976:
- Դանիել Վարուժանի անվան դպրոց Երևանում
- Դանիել Վարուժանի անվան դպրոց Վանաձորում